طرح درس آب مایه حیات است

طرح درس آب مایه حیات است
آیه موضوعی ” ومن الماء کل شی حی ”
مخاطبین:
کودکان پیش دبستانی
هدف:
۱٫حفظ موضوعی آیه ((وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَي)) سوره انبیاء : آیه ۳۰
۲٫نشان دادن ارزش آب
۳٫آموزش درست مصرف کردن
۴٫جلوگیری از اسراف و هدر رفت آب

از كودكان بپرسيد كه آيا مي دانند آب چيست ؟ پرسش ممكن است در نگاه اول بسيار ساده و ابتدايي به نظر برسد ، اما حتما اين جريان را با كودكان تجربه كنيد .كودكان حتما به آب خوردن اشاره مي كنند . مي توانيد از كودكان بخواهيد تا بگويند به غير از آب خوردن در كجاها آب ديده اند ؟

* همراه با كودكان در محوطه كلاس و يا در محوطه كودكستان به جستجو بپردازيد و ببينيد كه در كجاها آب هست . اگر خوب جستجو كرده باشيد ممكن است در حوض يا استخر كودكستان ، كنار باغچه ، جوي كوچه يا خيابان ، يك چاله يا گودال آب پيدا كنيد .
در اين فعاليت كودكان خواهند فهميد كه آب فقط در شير آب آشپزخانه و يا دستشويي نيست . در ضمن اين فعاليت كودكان را براي شناخت ساير ويژگيهاي آب آماده مي كند.
* اجازه بدهيد تا خود كودكان به جستجوي آب بپردازند . توجه كودكان را به جهت هاي مختلف جلب كنيد و يا اين فكر را به آنها بدهيد كه از كلاس همراه با شما خارج شوند. بطور كلي در فعاليت و آزمايش دو پرسش عمده را بايد با كودكان در ميان بگذاريد : آب چيست ؟ آب در كجاهاست ؟

* آخرين اطلاعاتي را كه كودكان به آن مي‌رسند يادداشت كرده و تكرار كنيد . اگر مي توانيد اطلاعات كودكان را به صورت كارتهاي تصويري در آوريد و به ديوار كلاس نصب كنيد .

* از كودكان بخواهيد ديده هاي خود را نقاشي كنند و درباره آنها توضيح بدهند.

* اگر آب نبود … ؟

 

اگر آب نبود

اين فعاليت مي تواند قدرت تفكر را در بين كودكان گسترش دهد و آنها را به كشف و جستجو بكشاند. از روز قبل با كودكان صحبت كنيد كه اگر آب نبود چه اتفاقي مي افتاد و بايد چه مي‌كردند . اين گفتگو را فقط در همين حد نگاه داريد و بعضي از نكته هاي كودكان را يادداشت كنيد. بگذاريد كودكان فكر كنند بدون آب چگونه مي توان زندگي كرد .

از صبح روز بعد با هماهنگي دفتر كودكستان فلكه شير آب را ببنديد .با ورود كودكان به كلاس آنها را از اتفاقي كه افتاده است با خبر كرده و بگوئيد كه آب كودكستان قطع است و آبي نداريد . از كودكان بخواهيد فكر كنند كه چه بايد كرد ؟هر كاري را كه كودكان در حيطه كودكستان مي گويند ، انجام بدهيد . به جاهاي مختلف سر بزنيد و شيرهاي آب را امتحان كنيد . به آشپزخانه كودكستان هم برويد . آشپزها با يك فعاليت هماهنگ بايد با شما همرا ه باشند و بگويند كه چون آب نيست نمي توانند غذا درست كنند .در كلاس و هم چنين در آشپزخانه ظرفهاي كثيف مانده است ، چون آب نيست . از كودكان بخواهيد تا بازهم فكر كنند كه چه بايد كرد ؟ حرفهاي ديروز كودكان را به ياد آنها بياوريد . آيا يادشان مي آيد ديروز چه حرفهايي زدند ؟

* ممكن است عده اي تصور كنند كه اين فعاليت موجب وحشت كودكان خواهد شد . هر چند كه كودكان بايد ياد بگيرند كه به راستي نبودن آب وحشتناك است. اما رعب و وحشت را زياد نكنيد .تلاش كنيد ذهن كودكان را براي حل مشكل فعال نمايد .
ممكن است عده‌اي از كودكان پيشنهاد كنند كه به سازمان آب تلفن بزنيد . حتي مي توانيد كودكان را به اين سو راهنمايي كنيد كه اين مورد را پيشنهاد دهند . در آخرين لحظه ها كه فكر مي كنيد كودكان نبودن آب را احساس كرده‌اند تلفني نمايشي به سازمان آب بزنيد و با گفتگويي ساختگي از آنها بخواهيد تا به كودكستان شما آب بدهند . آنها نيز مي گويند به زودي آب كودكستان شما وصل مي شود .

* در اين موقعيت مي توان با كودكان صحبت كرد و آنها را از خطر نبودن آب آگاه كرد و از آنها خواست كه آبها را هدر ندهند و بي خود آن را مصرف نكنند .در همين موقع نيز يكي از مربي ها مي تواند فلكه آب را باز كند و دوباره كودكان آمدن آب را از شيرها ببينند .اين اتفاق حتما آنها را خوشحال خواهد كرد .

با اين فعاليت كودكان بيشتر از قبل ارزش آب را دانسته و در مصرف آن صرفه جويي مي كنند .

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + چهارده =